Klant

Jaarbeurs

 

Specialisatie

UX Design

UX optimalisatie binnen Jaarbeurs IT Media

Klant

Jaarbeurs

 

Specialisatie

UX Design

Free A4 Landscape Flyer Mockup PSD

Jaarbeurs IT Media

Jaarbeurs IT Media (Jbit) is een tak binnen de Jaarbeurs in Utrecht. Jbit bestaat uit verschillende grote merken, waaronder Computable. Computable is een online platform voor ICT-professionals, met onder meer dagelijks ICT-nieuws en achtergrondartikelen. Ook brengen ze negen keer per jaar een magazine uit.

ORWHAT - Macbook Pro
Screenshot 2020-10-22 at 21.53.09

Minimale user experience op Computable.nl

Jaarbeurs IT Media is de laatste tijd hard bezig met zichzelf online versterken. Een voorbeeld van het online actief worden van de Jaarbeurs is het aanbieden van een online account. Met één Jaarbeurs account kan er op meerdere websites ingelogd worden, waaronder Computable.nl. Het probleem was echter dat de meeste bezoekers dit niet wisten/begrepen. Ook zagen bezoekers van Computable.nl de voordelen van een account niet in. Het Jaarbeurs account bevatte geen interactie waardoor de user experience minimaal was. Jbit liep door de bovenstaande problemen veel ‘leads’ (gebruikersgegevens) mis, waardoor zij minder omzet draaiden dan gewenst.

Het doel van dit project is het verbeteren van de online user experience op de websites van Jaarbeurs IT Media door het creëren van één overzichtelijk online interactief platform. Op lange termijn moet dit de stroom van terugkerende en ingelogde bezoekers op de Jaarbeurs IT Media websites verhogen en behouden, zodat het bedrijf meer leads kan verkopen en zo meer omzet draait.

Om één online interactief platform te maken gebruik ik Computable.nl als basis. Deze website heeft de meeste traffic en zal het beste resultaat opleveren.

Doelgroep analyse

Om de user experience op Computable.nl te vergroten begon ik met het uitvoeren van een doelgroep analyse. Uit de doelgroep analyse bleek dat er twee doelgroepen waren: de ICT-beslisser en de ICT-professional. Om een beter inzicht in deze twee te krijgen maakte ik empathy maps en stuurde ik een uitgebreide enquête rond. Op basis van deze uitkomsten maakte ik een customer journey map voor de meest gebruikte account functie op Computable.nl: het downloaden van whitepapers. Vervolgens maakte ik een lijst met user needs die zorgden voor houvast tijdens de conceptfase. Na het afronden van de doelgroep analyse kwam ik tot de conclusie dat ik de user experience wilde verhogen door meer voordelen toe te kennen aan een Computable account. Daarnaast wilde ik het gevoel van de gebruiker verbeteren door het toevoegen van een community sfeer.

Nieuwe voordelen Computable account

Om te kijken of de user needs aansloten op de wensen van de opdrachtgever stelde ik samen met de Jaarbeurs functionele en niet- functionele systeemeisen op. Ook bedachten we gezamenlijk kernwaarden en brainstormden we over concepten.

Nadat de systeemeisen vast stonden schetste ik een sitemap van de nieuwe algemene structuur van het Jaarbeurs account. Ik werkte flowcharts uit voor de nieuwe account voordelen. Deze nieuwe voordelen waren een chatfunctie, een forum en een persoonlijk dossier (zie afbeelding).

Wireframes en testen

Ik werkte clickable wireframes van de nieuwe account voordelen uit in Balsamiq. 

Deze wireframes testte ik d.m.v. een scenario based test bij de doelgroep op de Zorg & ICT beurs in de Jaarbeurs. Aan de hand van de uitslagen van de tests verbeterde ik de wireframes en maakte ik ze gedetailleerder in Sketch.

De geïtereerde clickable wireframes testte ik nogmaals bij de doelgroep op de Infosecurity beurs in Brussel. 

cs
cs2
c4843c46-8c8c-4192-b2a6-057284dde369 kopie
c5778b2c-d628-4486-b2a7-1aa4ca3995ac 2

Adviesdossier voor Jaarbeurs IT Media

Na de laatste gebruikerstest maakte ik de laatste wijzigingen aan de wirefames en stelde ik een onderzoeks, ontwerp- en adviesdossier op voor Jaarbeurs IT Media. Als de Jaarbeurs de adviezen in de dossiers opvolgt zal de user experience op de websites van Jaarbeurs IT Media verbeteren. De werking van het account zal duidelijker worden en zal meer voordelen krijgen, waaronder een chat functie, een forum en een persoonlijk dossier.

Meer projecten

CADEAU.NL — UX/UI DESIGN

GORDIJNENATELIER KARIN — GRAFISCH DESIGN

PERSOONLIJK — GRAFISCH DESIGN