Klant
Jaarbeurs
Specialisatie
UX Design
Klant
Jaarbeurs
Specialisatie
UX Design
Jaarbeurs IT Media (Jbit) is een tak binnen de Jaarbeurs in Utrecht. Jbit bestaat uit verschillende grote merken, waaronder Computable. Computable is een online platform voor ICT-professionals, met onder meer dagelijks ICT-nieuws en achtergrondartikelen. Ook brengen ze negen keer per jaar een magazine uit.
Jaarbeurs IT Media is de laatste tijd hard bezig met zichzelf online versterken. Een voorbeeld van het online actief worden van de Jaarbeurs is het aanbieden van een online account. Met één Jaarbeurs account kan er op meerdere websites ingelogd worden, waaronder Computable.nl. Het probleem was echter dat de meeste bezoekers dit niet wisten/begrepen. Ook zagen bezoekers van Computable.nl de voordelen van een account niet in. Het Jaarbeurs account bevatte geen interactie waardoor de user experience minimaal was. Jbit liep door de bovenstaande problemen veel ‘leads’ (gebruikersgegevens) mis, waardoor zij minder omzet draaiden dan gewenst.
Het doel van dit project is het verbeteren van de online user experience op de websites van Jaarbeurs IT Media door het creëren van één overzichtelijk online interactief platform. Op lange termijn moet dit de stroom van terugkerende en ingelogde bezoekers op de Jaarbeurs IT Media websites verhogen en behouden, zodat het bedrijf meer leads kan verkopen en zo meer omzet draait.
Om één online interactief platform te maken gebruik ik Computable.nl als basis. Deze website heeft de meeste traffic en zal het beste resultaat opleveren.
Om te kijken of de user needs aansloten op de wensen van de opdrachtgever stelde ik samen met de Jaarbeurs functionele en niet- functionele systeemeisen op. Ook bedachten we gezamenlijk kernwaarden en brainstormden we over concepten.
Nadat de systeemeisen vast stonden schetste ik een sitemap van de nieuwe algemene structuur van het Jaarbeurs account. Ik werkte flowcharts uit voor de nieuwe account voordelen. Deze nieuwe voordelen waren een chatfunctie, een forum en een persoonlijk dossier (zie afbeelding).
Ik werkte clickable wireframes van de nieuwe account voordelen uit in Balsamiq.
Deze wireframes testte ik d.m.v. een scenario based test bij de doelgroep op de Zorg & ICT beurs in de Jaarbeurs. Aan de hand van de uitslagen van de tests verbeterde ik de wireframes en maakte ik ze gedetailleerder in Sketch.
De geïtereerde clickable wireframes testte ik nogmaals bij de doelgroep op de Infosecurity beurs in Brussel.